Hejného metoda je netradiční způsob výuky matematiky.
Je vyvíjena od 40. let 20. století, kdy Vít Hejný začal zkoumat, proč děti, které bez problémů řeší úlohy z učebnic, selhávají při řešení úloh nestandardních. Po desítkách let zkoumání a ověřování poznatků vyvinul Vít Hejný spolu se svým synem Milanem metodu, která je namísto formálních znalostí vzorečků zaměřená na budování mentálních schémat.
Využívá spoustu zábavných výukových prostředí sloužící k tomu, aby děti hravě a s radostí dobře porozuměly matematickým pojmům a vztahům mezi nimi. Cílem je, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí.
PROSTŘEDÍ HEJNÉHO METODY
AUTOBUS
Hra, která děti moc baví.
Učí se pracovat s daty v tabulce.
Evidují počty a změny cestujících.
BAREVNÉ TROJICE
Děti tvoří trojice sčítanců různých barev, aby vytvořily daný součet. Rozvíjení řešitelských strategií.
HRA SOVA
Hra má naučit děti ptát se na vlastnosti věcí, čísel a geometrických objektů. Osvojují si pojmy.
KROKOVÁNÍ A SCHODY
Jedno ze základních prostředí.
Děti se pohybují po ose a připravují se na práci se zápornými čísly.
KRYCHLOVÉ STAVBY
Děti získávají zkušenosti s 3D geometrií a rozvíjejí svou
prostorovou představivost.
NEPOSEDOVÉ
Úlohy vycházejí z ostatních prostředí.
Děti používají metodu pokus – omyl, která je základem objevování.
PARKETY
Děti získávají zkušenost s rovinnou geometrií: s geometrickými tvary, jejich obsahem a souměrností.
PAVUČINY
Děti řešením pavučin odhalují vazby mezi šipkami a získávají zkušenosti
s aritmetickými posloupnostmi.
PRÁCE S DATY
Děti se učí pracovat s daty: třídit je, zaznamenat do tabulky a evidované informace správně využít.
SOUČTOVÉ TROJÚHELNÍKY
V součtových trojúhelnících platí základní pravidlo: každé číslo je součtem dvou čísel ležících nad ním.
ZVÍŘÁTKA DĚDY LESONĚ
Zvířátka hrají přetahovanou. Děti se připravují na řešení rovnic, pomocí hry odhalují jejich zákonitosti.