KROUŽEK: 20. 10. 2017

Dnešní hodinu jsme odstartovali na krokovacím pásu. Trénovali jsme sčítání do 12 a výsledky jsme ověřovali krokováním.

Pak jsme se rozdělili do dvojic – vylosovali jsme si kartu s číslem a hledali jsme k sobě kamaráda, abychom dali dohromady součet 10.

Ve dvojicích jsme se pustili do evidence součtu bodů na dvou kostkách. Procvičovali jsme tak sčítání do 12, týmovou práci, seznámili jsme se s tabulkovou evidencí a dotkli jsme se i tématu pravděpodobnost.

V poslední části hodiny jsme opět navštívili zvířátka dědy Lesoně a zahráli jsme si na volby. Dostali jsme do každé dvojice tři “volební lístky” s myškou, kočkou a husou. Měli jsme za úkol vyřešit postupně tři barevné rovnice, zvolit správné zvířátko a hodit jej do připravené barevné “urny”. Šlo nám to skvěle!

Protože už jsme perfektně zvládli vztahy mezi prvními třemi zvířátky, nedočkavě jsme se těšili na setkání s dalším. Do zvířecí přetahované se přidal pes, který má stejnou sílu jako husa s myškou, ale také jako dvě kočky nebo kočka a dvě myšky nebo jen čtyři myšky… Práce se zvířátky nás pomalu připravuje např. na substituci, která se využívá při řešení soustav dvou a více rovnic.

Více o těchto prostředích:
Krokování
Házení kostkou
Zvířátka dědy Lesoně

HEJNÝ: Krokování a Schody

Krokování je jedním ze základních prostředí, které využívá rytmický pohyb chůze. Rytmus, přesněji soulad slova a pohybu, je základem aritmetického myšlení. Nácvik krokování je systematicky budován od začátku 1. ročníku až do 4. ročníku.
Pomocí krokování si děti dokáží namodelovat klasické příklady, případně ověřit správnost svého řešení. Získávají praktické zkušenosti pro práci se znaménky a vstup k záporným číslům.

Ke krokování používáme krokovací pás. Krokovací pás je umístěn na podlaze a děti fyzicky krokují. Nebo mají děti malý krokovací pás nalepený na své lavici. Krokování provádějí např. pomocí figurky.

Prostředí Schody je podobné Krokování.

Pro krokování používáme pomůcku „krokovací pás“ (bez čísel), pro prostředí Schody používáme pomůcku se stejným názvem „schody“ (s čísly).

Je prostředím pro seznámení žáků s přirozenými a následně i s celými čísly. Pohybem po ose tak žáci nejen odhalují základní početní operace, ale seznamují se též s číselnou osou.

Přínos pro žáka:

  • propojení rytmu (pohybu) a čísla (počítání)
  • důležité prostředí pro modelování čísla jako operátoru
  • číslo jako změna i adresa
  • příprava na práci se zápornými čísly
  • příprava na řešení rovnic

Zdroje:
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
MF Dnes
Slezáková J., Šubrtová E., Matematika všemi smysly aneb Hejného metoda v MŠ Praha, Step by Step ČR, o.p.s., 2015
H- mat, o. p. s. 2014, http://www.h-mat.cz

VÝROBA KROKOVACÍHO PÁSU

V Hejného metodě je krokovací pás jednou ze základních pomůcek.
Tento budeme používat s dětmi na kroužku 🙂

HEJNÝ: Házení kostkou

Prostředí přispívá k získávání zkušenosti s náhodnými jevy a k porozumění zákonitostem v oblasti pravděpodobnosti. Žáci pracují se statistickými soubory.

Zdroj:

Hejný, M., Jirotková D., Slezáková-Kratochvílová, S. Matematika 2/1. díl: Pracovní učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2008

KROUŽEK: 13. 10. 2017

Druhá hodina se točila kolem geometrie. Ne však ve smyslu přesného rýsování, ale šlo o osvojování geometrie na základě vlastní zkušenosti.

Hlavní pomůckou první části hodiny byla dřívka. Nejprve jsme tvořili dle své fantazie.

Pak si každý vyzkoušel poskládat z dřívek geometrické tvary. Narazili jsme na rozdíl mezi kosočtvercem a otočeným čtvercem. S dřívky jsme se rozloučili skupinovou hrou.

Vrátili jsme se ke zvířátkům dědy Lesoně z minulé hodiny. Zjišťovali jsme, které družstvo zvířátek je slabší, a vybírali jsme, kdo by mu mohl přijít na pomoc. Pustili jsme se do pracovních listů, pomáhali jsme si, došlo i na diskuzi nad správným řešením.

Pak jsme se opět vrhli na geometrii – čekalo nás prostředí parket. Nejprve jsme se všichni společně snažili umístit osm tvarů na připravenou podložku. Povedlo se nám to asi na třetí pokus a měli jsme z toho velkou radost!

Podobný úkol nás čekal i v lavicích.

Více o těchto prostředích:
Dřívka
Zvířátka dědy Lesoně
Parkety