HEJNÝ: Hra Sova

Při této hře dochází k propojení dvou oblastí – logického myšlení a oblasti, z níž je galerie
hledaných objektů (rovinná nebo prostorová geometrie, čísla, objekty běžného života).

Učitel nebo žák myslí na některý předmět ve třídě, číslo, tvar atd. Žáci se dotazují a on
odpovídá pouze Ano, či Ne.

Hra má naučit žáky ptát se na vlastnosti věcí, čísel a geometrických objektů.

Zdroje:
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
Hejný M., Jirotková D., Slezáková– Kratochvílová J., učebnice Matematika pro 1/ I. díl pro ZŠ, 1.vydání, Plzeň, FRAUS, 2007, ISBN 978-80-7238-626-0
HEJNÝ, Milan, Darina JIROTKOVÁ a Jana SLEZÁKOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ. Matematika: pro 2. ročník základní školy- příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008, 183 s. ISBN 978-80-7238-771-7

HEJNÝ: Pavučiny

Pavučina je didaktické aritmetické prostředí pro žáky 1. stupně ZŠ, které má význam v tom,
že žáci:

  • odhalují vazby mezi šipkami, které pak využívají pro řešení těchto úloh,
  • procvičují aditivní operace, které se řetězí,
  • získávají zkušenosti s aritmetickými posloupnostmi a součtem několika členů těchto posloupností,
  • jedná se o propedeutiku lineárních rovnic.

Jde o propletená „vlákna“ s barevnými šipkami. Přitom šipky stejné barvy mají stejnou
hodnotu a šipky různých barev mají různou hodnotu.

Přínos pro rozvoj žáka:

  • procvičování početních operací,
  • rozvíjení logického myšlení,
  • poznávání číselných vztahů, které se v budoucnosti rozšíří na vztahy parametrické, později i na algebraické.

Zdroje:
Hejný, M., Jirotková D., Slezáková-Kratochvílová, S. Matematika 2/1. díl: Pracovní učebnice pro 2. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2008
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
MF Dnes

KROUŽEK 1. 12. 2017

Na úvod jsme si jako obvykle zahráli DOPLŇ DO DESETI.

A pak už jsme se pustili do krychlových staveb. Tentokrát jsme se učili sami stavby postavit a zapisovat plány staveb. Nejprve jsme zapisovaly společně a povídali jsme si o stavbách – kolik jsme použili krychlí, kolik má stavba podlaží a jaký je její půdorys.

Zahráli jsme si bingo. Každý dostal tabulku s devíti čísly. Řešili jsme příklady a výsledek jsme hledali ve své tabulce. K výsledku jsme se mohli dostat přes těžší nebo lehčí příklad a při počítání některých příkladů jsme se pořádně zapotili. Na konci byla jedna vítězka, které se povedlo vyškrtat ve své tabulce všechna čísla.

Na závěr hodiny jsme se seznámili s matematickým autobusem. Řidič byl vybaven autobusem a cestujícími, na zastávkách řídili výstup a nástup jednotliví výpravčí a celý proces pečlivě sledovali, evidovali a počítali tři revizoři. Autobusem jsme určitě nejezdili naposledy.

Více o těchto prostředích:
Krychlové stavby
Autobus

HEJNÝ: Autobus

Autobus je matematické prostředí, ve kterém děti procvičují základní spoje sčítání a odčítání, práci s tabulkou, evidenci děje, objevují zákonitosti tabulky apod. Je to také motivující pohybová hra umožňující osobní prožitek. Začíná dramatizací, kterou nejdříve předvede učitel, jen proto, aby nemusel nic vysvětlovat, ale pak předá všechny role žákům. Ti vlastně sami vytvářejí úlohy. Často si i vymýšlí různé příběhy.

Toto prostředí bude rozvíjet žákovu schopnost:
– matematizovat reálnou situaci,
– pamětně počítat,
– tvořit vhodný jazyk pro uchopení procesu,
– pracovat s daty,
– sestavovat tabulky,
– z dané informace vyvozovat další,
– odhadovat závislosti.

Postupně se začíná pracovat s tabulkou a děj zapisujeme do tabulky.

Řešením mnoha úloh žák tabulce dobře rozumí a lépe se v ní orientuje. Dalším krokem je rozdělení cestujících na muže a ženy.

Zdroje:
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
MF Dnes

KROUŽEK: 24. 11. 2017

V úvodu hodiny jsme si zahráli hru POČÍTEJ-PLÁCNI-TLESKNI. Rozdělili jsme se na dvě skupiny, počítali jsme postupně od jedničky, jedna skupina na liché číslo plácla, druhá skupina na sudé číslo tleskla. Rozvíjíme rytmus, který je v matematice velice důležitý, je základem aritmetického myšlení.

Další aktivita DOPLŇ DO DESETI nás připravuje nebo nám upevňuje počítání přes desítku.
S družstvy zvířátek jsme si ve dvojicích a pak i ve trojicích zahráli přetahovanou. 

Někteří z nás ještě předtím dokončovali svůj pracovní list z minulé hodiny.

Pak už nás čekalo seznámení s novým prostředím Hejného matematiky. Pustili jsme se do krychlových staveb, stavěli jsme podle plánu a taky jsme přiřazovali stavby jejich plánům.

Zahráli jsme si na tajné agenty, rozdělili jsme se do dvojic. Každá dvojice agentů postavila svoji tajnou stavbu a ostatní pátrali po jejím plánu.

Více o těchto prostředích:

Krychlové stavby
Zvířátka dědy Lesoně