KROUŽEK 9. 3. 2018

Dnes se nás na hodině sešlo osm, ideální počet na barevné trojice 🙂 Čtyři z nás dostali červená čísla, čtyři žlutá a poslední čtyři čísla fialové barvy čekala na lavici. Naším úkolem bylo tvořit barevné trojice se součtem deset. Šlo nám to skvěle, za chvíli už jsme na tabuli měli čtyři rovnosti, takže s podobným úkolem na pracovním listu jsme si pak poradili hravě.

A přišla na řadu nová hra. Přizpůsobili jsme si našim podmínkám známou hru Shut the Box. Je to výborná kombinační hra s jednoduchými pravidly, ve které je třeba pomocí kostek zakrýt čísla od jedné do devíti. Pomůže dobrá kombinační taktika.

Nejprve jsme se rozdělili do dvou týmů a seznámili jsme se s pravidly. Červený i modrý tým měl na tabuli devět číslic. Dostali jsme dvě kostky a střídali jsme se v házení. Když jsme hodili 5 a 2, mohli jsme si na tabuli škrtnout 5 a 2, nebo třeba 6 a 1. Vyhrává tým, který se jako první zbaví všech svých číslic. Když se nám to povedlo, měli jsme obrovskou radost – no, posuďte sami… 🙂

Po hře jsme se zase pustili do “práce”, vrátili jsme se ke svým pracovním listům. Čekali nás neposedové – nové prostředí. A abychom věděli, jak na ně, vyřešili jsme si pár příkladů společně. Na tabuli jsme měli tři sčítací trojúhelníky, ale některá čísla (neposedové) se rozutekla z tabule k nám do lavic. A my jsme se snažili je vrátit na správné místo zpět.

V pracovním listu jsme to pak už zvládli raz dva a ještě jsme si stihli vyřešit tajnou šifru.

 

 

Na závěr hodiny jsme se projeli autobusem a cestující nastupovali a vystupovali podle scénáře zadaného tabulkou. Otázku, kolik cestujících přijelo na konečnou, jsme nechali otevřenou a vrátíme se k ní na příští hodině…

Více o těchto prostředích:
Barevné trojice
Neposedové
Autobus

HEJNÝ: Neposedové

Prostředí Neposedů rozvíjí schopnosti rekonstruovat narušenou číselnou strukturu v prostředí běžných číselných vztahů, v prostředí součtových trojúhelníků nebo hadů.

Žáci používají metodu pokus – omyl, která je základem objevování nejen v matematice.

Z vyřešeného trojúhelníku utekla čísla, vrať neposedy zpět.

Zdroj:
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014
Hejný, M., Jirotková D., Slezáková-Kratochvílová, S. Matematika I/2. díl:
Pracovní učebnice pro 1. ročník základní školy. Plzeň: Fraus, 2007
http://blog.h-mat.cz/cs

KROUŽEK 2. 3. 2018

Hned v úvodu hodiny jsme se seznámili s novým prostředím – Barevné trojice. Každý z nás představoval jedno barevné číslo. Naším úkolem bylo vytvořit trojice tak, aby součet byl deset a každá barva se v trojici vyskytla právě jednou.

Po tom, co jsme se seznámili s pravidly hry, jsme se mohli pustit do hledání parťáků do týmu. Diskutovali jsme, radili jsme se, vytvořili jsme trojice a zase je rozpustili, abychom vytvořili úplně nové… A nakonec byl úkol splněn! Měli jsme z toho obrovskou radost 🙂

Po této malé rozcvičce jsme se ponořili do krychlových staveb. Na tabuli jsme objevili plány tří staveb a z plánů jsme vyčetli, kolik krychlí celkem bude potřeba na jejich postavení. Ve dvojicích jsme stavby postavili, v pracovním listu jsme si zkontrolovali, zda naše stavby odpovídají těm na obrázku a přiřadili jsme ke každé stavbě její plán. Krychlové stavby jsme využili ještě ke hře Sova. Sova si myslela na nějakou stavbu a my jsme měli tři otázky, pomocí kterých jsme měli vypátrat správnou stavbu.

V další části hodiny jsme se rozdělili do dvou skupin – jedna skupina ještě procvičovala pavučiny, druhá se vrhla na sčítací tabulku s bonusovým úkolem k zamyšlení. Skvěle nám jde práce v týmu, diskutujeme a navzájem si vysvětlujeme případné nejasnosti.

Pak už nás čekal autobus zaparkovaný na první zastávce a připravený na svou jízdu. Dosud jsme si evidenci počtu cestujících dělali každý po svém, od dnešní hodiny budeme plynule přecházet na tabulkový zápis, abychom se připravili na složitější úlohy z tohoto prostředí.

Více o těchto prostředích:
Barevné trojice
Hra Sova
Pavučiny
Autobus

HEJNÝ: Barevné trojice

Prostředí je zaměřené na rozvíjení řešitelských strategií aritmetických úloh.

Úkolem žáka při řešení je vytvořit trojice sčítanců z dané sady čísel, z nichž každý bude mít jednu ze tří barev a jejich součet bude například 10.

Přínos pro rozvoj žáka:

  • aplikace a opakování početní operace sčítání se zapojením logického myšlení,
  • hledání strategie pro záznam použitých čísel i kombinací, které je možné v dané situaci použít, nebo jejichž použití se ukázalo jako nevhodné,
  • prohlubování poznávání přirozených čísel a vlastností početních operací v aktivní práci s nimi,
  • trénování vytrvalosti v hledání řešení a setrvat v práci i po opakovaných neúspěšných pokusech.

Zdroj:
MÁLKOVÁ, Pavlína. Příručka pro rodiče, 2014