KROUŽEK 15. 10. 2018

Při příchodu do třídy si prvňáčci vylosovali číslo a hledali lavici s číslem, které jim doplní desítku. Hledání takových dvojic (desítek, dvacítek) jsme procvičili i na pracovním listu.

Minulou hodinu jsme se seznámili s prostředím Pavučin. Dnes jsme sestavovali pavučiny znovu a pokračovali jsme na pracovních listech.

Nakonec jsme si vyzkoušeli evidenci počtu barevných tvarů v tabulce.

Druháci začali taky spojovačkou – hledali součet 50. Poradili jsme si dobře, pomohly nám stovkové tabulky.

Pak už na nás čekaly tři úkoly se zvířátky dědy Lesoně, tři úkoly ke stovkové tabulce a tři součtové trojúhelníky.

Na závěr jsme si zahráli hru – jak jinak než matematickou 🙂

KROUŽEK 8. 10. 2018

Hodinu s prvňáčky jsme zahájili kartičkami a tréninkem “doplň do deseti”. Pro další počítání se nám to bude hodit. Navíc jsme objevili komutativnost sčítání.

Rozdělili jsme se do dvojic – každý měl číslo a hledal kamaráda, se kterým dá dohromady desítku. Házeli jsme kostkami, sčítali a na krokovacím pásu jsme si ve dvojicích ověřovali výsledky.

Pak jsme se seznámili s Pavučinami – dalším prostředím Hejného matematiky. Nejprve jsme si sestavili společnou pavučinu na koberci a kdo chtěl, mohl si vzít dvě jednoduché pavučinky i domů.

Na druháky čekal pracovní list a k němu spousta slovních úloh. Některé lehčí, jiné obtížnější. Počítali jsme kola, tříkolky, auta, motocykly, hodiny, mince, kuličky, pastelky, cestující, objevili jsme tajemství algebrogramů. Pomáhali jsme si, spolupracovali, vyměňovali postupy, někdy to i vzdávali, ale vypořádali jsme se s nimi skvěle!

“Na zastávce ZOO vystoupilo z autobusu 7 cestujících a nastoupili 4 cestující. Dále pokračovalo 6 cestujících. Kolik osob přijelo na zastávku ZOO?”

KROUŽEK 1. 10. 2018

Dnešní hodinu prvňáčci odstartovali se zvířátky. Zopakovali jsme si vztahy mezi zvířátky a tvořili složitější rovnosti. Vyzkoušeli jsme si zvířecí přetahovanou – každý z nás dostal na starost zvířátko nebo skupinu zvířátek, rozdělili jsme se do dvou týmů a zahráli si přetahovanou na způsob karetní přebíjené. Díky tomu jsme potom vyplnění pracovního listu zvládli hravě.

V druhé části hodiny nás čekala práce s daty. Pustili jsme se do tabulkové evidence. Každý z nás dostal 2-3 tvary (už poznáme i šestiúhelník!) různých barev a naším úkolem bylo umístit je do správného pole tabulky. Následně jsme tvary z tabulky odstranili, počty objektů v tabulce jsme zaevidovali. Když jsme se v tabulce zorientovali, dokázali jsme skvěle odpovídat i na těžké doplňující otázky.

Druháci po příchodu objevili na koberci prázdnou tabulku. Pustili jsme se do umísťování tvarů a po bouřlivé diskusi jsme tabulku společnými silami doplnili. Pro další úkol jsme se rozdělili do dvojic – každý z nás dostal skupinu zvířátek a hledal kamaráda se stejně silným týmem zvířátek dědy Lesoně. Povedlo se a mohli jsme se ve dvojicích pustit do skládání stovkové tabulky.

Následovala diskuse nad čísly ve stovkové tabulce – počítali jsme po třech, po čtyřech, po pěti, po deseti, zjišťovali jsme, co s číslem udělá posun v tabulce dolů nebo doprava či doleva.

Seznámili jsme se s úplně novým prostředím Cyklotrasy. Úlohy znázorňují plánek, který zobrazuje trasu. Vyhledávali jsme trasu podle zadaných pokynů.

Zahráli jsme si přebíjenou s kartami zvířátek a nakonec jsme ještě potrénovali mozkové závity hrou Myslím si číslo. Nápověda “polovina mého čísla je 6” nám dala nejprve pořádně zabrat, ale po několika podobných příkladech jsme si s tím už hravě poradili.

KROUŽEK 24. 9. 2018

První setkání v novém školním roce.
Nejprve s novou skupinou prvňáčků.

Po úvodním seznámení jsme se rovnou pustili do “práce”. Prvním tématem byly krychlové stavby. Seznámili jsme se s jazykem, kterým budeme o stavbách mluvit – věž, vláček, podlaží, krychle, krychlová stavba. Stavěli jsme i podle obrázků a trénovali tak vazbu mezi 2D obrázkem a 3D stavbou.

V druhé části hodiny jsme se potkali se zvířátky dědy Lesoně, která hrají přetahovanou. Už víme, že myška je nejslabší, husa zatím nejsilnější a že pokud se dvě kočky potkají s husou, musí jí přiběhnout na pomoc právě myška.

Když přišla do učebny druhá skupina (už zkušených druháků) a uviděla zvířátka na tabuli, neodolala. Pustili jsme se do řešení zvířátkových rovností. Nic jsme nezapomněli, právě naopak. Hledali jsme různá řešení rovnosti, na jejíž jedné straně jsou dvě kočky. A našli jsme jich celkem pět!

V červnu jsme končili stovkovou tabulkou, dnes jsme se k ní zase vrátili. Povídali jsme si o ní, zjišťovali, co platí o číslech v tabulce, cestovali jsme po tabulce a počítali.

Přišel na řadu i náš oblíbený autobus! Stihli jsme jen jednu cestu, ale zato někteří z nás si vedli zajímavé evidence, ze kterých se dala vyčíst spousta informací. Tak jsme se soustředili na jízdu, že na závěrečnou otázku “Kolik cestujících přijelo na konečnou?” jsme našli správnou odpověď téměř všichni.

Na závěr hodiny jsme si ještě dali rychlou hru Myslím si číslo. Hodinu jsme výborně ukončili vyluštěním zapeklité nápovědy: najdi číslo, které není menší než 65 a je menší než 66 🙂